Zmysły nie mniej od duszy mają do objawienia swe własne tajemnice duchowe.

Oscar Wild

Z przyjemnością informujemy, iż największe na świecie Stowarzyszenie ASI Sensory Integration Network w Wielkiej Brytanii pisze o naszym Stowarzyszeniu, polskim modelu szkoleń i historii SI w Polsce. Artykuł dostępny jest tutaj.

Oryginalna ASI

Przez lata rosnąca popularność metody Integracji sensorycznej spowodowała potrzebę klarownego określenia czym jest oryginalna SI a czym nie jest. Na potrzeby tej misji zostały sformułowane i opublikowane wytyczne czystości metody tzw. ASI Fidelity Measure, które określają samą metodę oraz są wykorzystywane do badań naukowych nad skutecznością metody.


Poniżej przedstawiamy główne elementy Ayres Sensory Integration (Fidelity)
Opublikowane w The American Jurnal of Occupational Therapy,  2007

  • Może być prowadzona wyłącznie przez osobę wykwalifikowaną (terapeuta zajęciowy, fizjoterapeuta, logopeda),
  • Ukierunkowana na rodzinę, oparta na pełnej diagnozie i interpretacji SPD, we współpracy z osobami ważnymi dla pacjenta, z przestrzeganiem etyki zawodowej,
  • Zapewnienie bezpieczeństwa,
  • Zapewnienie aktywności  wielozmysłowych,
  • Zapewnienie aktywności  'w sam raz', prowokowanie 'somatosensorycznej reakcji adaptacyjnej'
  • Współpraca przy wyborze, planowaniu aktywności,
  • Wspomaganie samodzielnej organizacji zachowania pacjenta,
  • Zapewnienie optymalnego poziomu pobudzenia,
  • Tworzenie atmosfery zabawy (motywacja, przyjemność),
  • Zapewnienie sukcesu – sukces w aktywności jest  nagrodą samą w sobie,
  • Organizacja gabinetu w celu zwiększenia  zaangażowania pacjenta,
  • Tworzenie atmosfery zaufania, szacunku i bezpieczeństwa emocjonalnego pacjenta

W realizacji ASI niezbędne jest etyczne postępowanie, będące podstawą przekazywania, zdobywania i wykorzystywania wiedzy oraz umiejętności instruktorów SI i terapeutów SI. 

Umiejętnie zastosowana ASI jest w pełni bezpieczna i nie szkodzi ale terapeuta źle prowadzący terapię może zaszkodzić.


Czym zatem nie jest ASI?

  1. ASI to nie terapia bez diagnozy!
  2. ASI to nie dyrektywna terapia. Każde zajęcia to indywidulany proces dostosowany do potrzeb sensorycznych i emocjonalnych pacjenta.
  3. ASI to nie zajęcia grupowe.
  4. ASI to nie elementy SI.
  5. ASI to nie zestaw ćwiczeń realizowanych wg konspektu czy schematu.
  6. ASI  to nie huśtawki, to koncepcja pracy z dzieckiem oparta na wiedzy neurofizjologicznej i psychologicznej.
  7. ASI to nie kamizelki czy szczotkowanie zwane w Polsce masażem Wilbarger, które są odrębnymi podejściami terapeutycznymi nie mającymi korzeni w SI wg Ayres.
  8. ASI to nie praca tylko z dzieckiem na sali SI.
  9. ASI to nie nieetyczna konkurencja, marketing czy kontakt z Rodzicem.

Czytaj też 'SI a ASI'.